Artystycznie
Dział artystyczny w projekcie łączy elementy sztuki, fotografii i plastyki wspartej nowoczesnymi narzędziami do obróbki cyfrowej, obróbki zdjęć czy filmów. W tej sekcji również pojawiają się elementy metody CLiL oparte na wykorzystaniu języka obcego w procesie nauki zawodu. To daje możliwość podnoszenia kompetencji uczniów na rynku pracy lokalnie i za granicą. Pracując z uczniami i wybierając tematy do projektów , nauczyciele mieli na uwadze podnoszenie świadomości ucznia na aspekty społeczne, międzykulturowe, pracę w zespole, integrację i pracę z uczniem trudnym.
Poniżej przedstawiamy prace uczniów po kierunkiem nauczycieli przedmiotów zawodowych i ogólnych w Zespole Szkół Technicznych i Handlowych.
Erasmus "Disconnect from the web"
Na lekcjach grafiki komputerowej uczniowie klasy 2bt i 1 btp technikum reklamy przygotowywali plakaty z reklamy społecznej pod hasłem „Bezpieczni w sieci”.
Erasmus "Your life. Your choice"
Na lekcjach Projektowania Kampanii reklamowej oraz grafiki komputerowej uczniowie klasy 3btp technikum reklamy zaprojektowali plakaty społeczne pod hasłem: „Wolni od smartfonów”.
Nauczyciel: Alicja Wilusz-Kotwicz
Erasmus "Body language"
Uczniowie klasy fotograficznej 2ct w ramach przedmiotu techniki fotograficzne w pracowni Beaty Godek realizowali projekt edukacyjny „Przekaz niewerbalny”. Projekt miał na celu uzmysłowienie sobie i innym w jaki sposób i jak skutecznie mowa ciała, wszystko co pokazujemy i przekazujemy naszemu adresatowi, a co nie jest oparte na słowach zastępuje tradycyjną komunikację.
Często nie doceniamy mocy komunikatu niewerbalnego. Niesłusznie, ponieważ wg psychologów mowa ciała to aż 55% przekazu; dopiero później jest ton głosu (38%), a na koniec docierają słowa (7%). Porozumiewamy się używając zarówno słów jak i naszego ciała. Postawa, mimika, gesty, dystans wobec drugiej osoby lub jego brak – wszystko to jest nośnikiem informacji. Warto więc zacząć dostrzegać spójność między komunikatem werbalnym, a niewerbalnym – lub jej brak.
Nauczyciel: Beata Godek
Szlachetne techniki fotograficzne
Cyjanotypia to jedna z najstarszych technik fotograficznych pozwalająca na otrzymanie obrazu na papierze. Substancją światłoczułą w tym procesie jest sól żelazawa np. cytrynian żelazowo-amonowy, która po naświetleniu staje się solą żelazową. Obraz składa się tzw. błękitu Turnbulla lub błękitu pruskiego w zależności czy do sporządzenia roztworu światłoczułego użyjemy żelazicyjanku potasu czy żelazocjanku potasu. Poprzez tonowanie odcień odbitki można w dużym stopniu zmieniać z niebieskiego na inny np. na sepię, czerń czy fiolet. Cyjanotypia uznawana jest za najmniej trwałą technikę ze wszystkich innych technik.
Właśnie tą niezwykle szlachetną technikę poznawali uczniowie klasy 2 fotograficznej w ramach lekcji technik fotograficznych prowadzonych przez Beatę Godek i Krzysztofa Pileckiego.
Erasmus education
Klasa 4bt technikum reklamy zaprojektowała okładki do książek z sentencjami zachęcającymi do pogłębiania wiedzy. Zajęcia Projektowanie Kampanii Reklamowej.
Nauczyciel prowadzący Alicja Wilusz-Kotwicz
ERASMUS + literacko i plastycznie
Jedną z umiejętności kluczowych programu Erasmus + są kompetencje uczenia się i czytania ze zrozumieniem. W dzisiejszych, bardzo cyfrowych przecież czasach, staramy się kłaść duży nacisk na to, aby nasza młodzież miała kontakt z tradycyjnym słowem pisanym – z książką. Na pewno sprzyja temu współpraca z biblioteką szkolną, a co za tym idzie – jej księgozbiorem. Zagadnienia związane z czytelnictwem, biblioteką jako specyficznym miejscem w szkole, czy wreszcie z biblioteczką domową w piękny sposób połączyły się z plastycznymi uzdolnieniami uczniów ZSTiH… W grudniu 2019 r. przeprowadzony i rozstrzygnięty został konkurs na ekslibris, który zorganizowała p. Alicja Wilusz-Kotwicz we współpracy z biblioteką szkolną. Konkurs miał na celu zapoznanie uczniów z zapomnianą już formą ozdabiania książek jaką jest ekslibris i odbywał się w dwóch kategoriach – ekslibris biblioteki szkolnej oraz ekslibris własnej (domowej) biblioteczki. Wzięło w nim udział kilkudziesięciu uczniów z klas o profilu technik organizacji reklamy oraz technik fotografii i multimediów. Prace charakteryzowały się dużą pomysłowością i różnorodnością. 11 grudnia 2019 r. jury w składzie: mgr Alicja Wilusz – Kotwicz, mgr Anna Maśka, mgr Dorota Fuchs, mgr Ewa Korzonkiewicz oraz mgr Agnieszka Marek, po długich naradach podjęło następujące decyzje o podziale nagród i wyróżnień:
W KATEGORII „EKLIBRIS BIBLIOTEKI SZKOLNEJ”
I nagroda – Magdalena Podleśna, kl.
Wyróżnienie – Julia Urbańska, kl.
W KATEGORII „EKSLIBRIS WŁASNEJ BIBLIOTECZKI”
I nagroda – Oliwia Macura, kl. I CTP
Wyróżnienia:
Katarzyna Gątkowska, kl. I CTP
Liliana Pokusa, kl. I CT
Laura Wołoszyn, kl. I CTP
Jeszcze przed zamknięciem szkoły z powodu pandemii, na przełomie lutego i marca 2020 r., biblioteka szkolna w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa wraz z nauczycielką plastyki, profesor Brygidą Feiklowicz-Górecką, zorganizowała konkurs na plakat z hasłem promującym czytelnictwo „Czytam – lubię to!”. Był on skierowany do uczniów klas pierwszych, a jego celem było stworzenie plakatu z hasłem reklamowym, które zachęci do czytania książek.
Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem, a dostarczone prace zostały wykonane różnymi technikami plastycznymi.
5 marca 2020 r. jury konkursu w składzie: mgr Brygida Feiklowicz – Górecka,
mgr Dorota Fuchs, mgr Ewa Korzonkiewicz oraz mgr Agnieszka Marek po długich konsultacjach nagrodziło i wyróżniło następujących Autorów:
I miejsce – Joanna Sofka, 1 BTP
II miejsce – Gabriel Wójtowicz, 1 ATP
III miejsce – Karolina Piadek, 1 CTP
WYRÓŻNIENIA
Angelika Mynarska, 1 CTP
Filip Górecki, 1 ATP.
Nagrodzone w obu konkursach prace można obejrzeć na fotografiach.
Artykuł opracowała Agnieszka Marek.